Er is een amendement op de Wet Dieren ingediend door de Partij voor de Dieren. De wetswijziging, al door beide Kamers goedgekeurd, bepaalt nu dat dieren zich vanaf 1 januari 2023 niet hoeven aan te passen aan hun huisvesting, en dat die huisvesting ruimte moet bieden voor hun natuurlijke gedrag. Minister Schouten laat onderzoeken hoe ze de wetswijziging gaat uitvoeren.

De wet is heel open geformuleerd. Dus het gaat over alle dieren en alle omgevingen. Het is op dit moment lastig te overzien hoe dit nou precies gaat uitwerken, zowel voor huisdieren als voor gehouden dieren.

Honden niet meer aan de lijn…. de aanpassingen aan de dierenwet zorgt ook voor onrust bij assistentiehondgebruikers.Omdat we willen weten of de nieuwe Wet Dieren invloed heeft op assistentiehonden, heeft Stichting Gebruikers Assistentiehonden op 8 juni jl. een brief aan demissionair minister Schouten (ministerie Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) gestuurd.

Inmiddels hebben we een reactie ontvangen waarin nog geen duidelijkheid gegeven kan worden:

Geachte Sidney Tetelepta,

Op 8 juni ontving minister Carola Schouten van u een vraag in het kader van de reeds aangenomen wetswijziging van de Wet Dieren. Ook geeft u aan dat er onrust is ontstaan binnen uw achterban. Uw vraag luidt of de minister kan aangeven welke plaats zij ziet voor assistentiehonden binnen de Wet Dieren. Op dit moment kunnen wij nog geen uitspraken doen over de implicaties van de wetswijziging voor specifieke organisaties en sectoren. Zowel de Tweede Kamer als de impact analyse moeten hier meer duidelijkheid in verschaffen. Wij vinden het van belang om breed in kaart te brengen wat de implicaties zijn en nemen uw vraag dan ook mee in onze analyse. Voor het zomerreces sturen wij een brief naar de Tweede Kamer over de stand van zaken van de juridische en impactanalyse.

Dit onderwerp krijg dus nog een staartje.