Stichting Gebruikers Assistentiehonden wordt niet alleen benaderd door mensen die afhankelijk zijn van een assistentiehond, maar ook door bedrijven, winkels, horecagelegenheden, instanties e.d. die ook informatie vragen.

Iets wat we al enige keren te horen hebben gekregen van bovengenoemde gelegenheden is dat de persoon met assistentiehond al bij voorbaat zegt dat zij naar binnen moeten, dat de ondernemer strafbaar is als zij niet toegelaten worden.

Bedenk wel dat je met deze openingszin niet echt het gevoel van “welkom zijn” bevordert. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor andere assistentiehond-gebruikers. Iemand met een assistentiehond wordt altijd bekeken, heeft altijd de aandacht, ook al willen “we” dit niet. Bedenk dat we allemaal het visitekaartje zijn, voor jezelf, maar ook voor alle andere assistentiehond-gebruikers!

Veel ondernemers zijn niet op de hoogte van het VN-verdrag gehandicapten, weten niet dat een persoon met assistentiehond de toegang verleend moet worden, maar dit is vaak op een hele vriendelijke manier uit te leggen. Wij, Stichting GA, zijn daar veelvuldig mee bezig, maar ook wij hebben niet in één keer heel Nederland te pakken. Kom je er niet uit in een gesprek, laat het dan aan ons weten!

This Post Has One Comment

1. Chris Bakker

Ik en mijn maatje Benji zijn heel blij dat we steun kunnen krijgen als het nodig is.Gelukkig hebben wij tot nu toe nog niet veel problemen gehad.Maar als het eens gebeurd dan is het inderdaad beter een vriendelijkgesprek te voeren.Eisen helpt dan echt niet.