Vraag de sticker aan ‘Assistentiehonden zijn hier welkom’ en laat iedereen weten dat een assistentiehondenteam welkom is bij jouw onderneming.

Maar liefst 93 procent van de assistentiehondenteams heeft wel eens of meerdere keren meegemaakt niet welkom te zijn op een plek waar zij naartoe willen. Stichting Gebruikers Assistentiehonden vraagt daarom aandacht voor een toegankelijke samenleving voor de assistentiehond met de persoon die daarvan afhankelijk is. De regel is simpel: een assistentiehondenteam heeft recht op toegang waar iemand zonder handicap of chronische aandoening ook toegang heeft. Laat aan je bezoekers, gasten, personeel, beveiliging zien dat een assistentiehond bij jou welkom is door de sticker te plaatsen.

Moet iedereen een assistentiehond toelaten?
Volgens de wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronisch zieken is iedereen die goederen en/of diensten verleent verplicht een assistentiehond toe te laten. Dus alle winkels, horecagelegenheden, campings, hotels, sportscholen, tandartsen, huisartsen, apothekers, ziekenhuizen, bibliotheken, theaters, bioscopen, openbaar vervoer, taxi’s,…. enzovoort.

Een assistentiehond moet wél altijd herkenbaar zijn als assistentiehond.
Een assistentiehond is altijd herkenbaar aan een tuig, dekje of harnas waarop meestal de organisatie vermeld staat waar de assistentiehond is opgeleid.

Een assistentiehond heeft een gedegen opleiding gehad en je kan van een goed opgeleide assistentiehond verwachten dat hij de producten in de schappen niet onnodig aanraakt of besnuffelt. Ook zal de assistentiehond echt niet zijn behoefte doen of onnodig blaffen in een openbare of publieke gelegenheid. Daarnaast is een assistentiehond altijd goed verzorgd.

Hoe kun je toegankelijk zijn voor assistentiehondenteams? Heel simpel, laat het assistentiehondenteam toe waar een persoon zonder assistentiehond, handicap of chronische aandoening ook welkom is en dat is bijna overal!

Tip: plaats de toegankelijkheidsinformatie ook op uw website. Wij leveren u de foto graag in png-formaat aan.

Vraag de sticker aan via info@stichtingga.nl
Stichting Gebruikers Assistentiehonden is een non-profit organisatie en vraagt daarom alleen een vergoeding voor de verzendkosten van de stickers.