Een vrouw stelt dat er verboden onderscheid is gemaakt op grond van handicap of chronische ziekte omdat zij een school niet mag binnentreden met haar assistentiehond vanwege de allergie van een van de leerlingen.

Op de zitting bij het College voor de rechten van de mens, vandaag 15 februari 2019, kregen partijen gelegenheid om hun kant van het verhaal te vertellen. Naar aanleiding van de zitting is besloten nog geen uitspraak te doen. Het college wil beide partijen nog een kans geven binnen 4 weken met elkaar om de tafel te gaan met onafhankelijke deskundigen om tot een compromis te komen.

In het slotwoord was één van de collegeleden duidelijk: De school mag niet alleen handelen in het belang van het allergische kind, maar moet evengoed toegang verlenen aan de moeder met assistentiehond.

In het gesprek dat gaat volgen wordt gezocht naar oplossingen en moet de school grondig onderzoek doen naar eventuele oplossingen. Komen ze er met elkaar niet uit, dan zal het college alsnog een uitspraak gaan doen. Tot die tijd is de zitting geschorst.