6 – 12 Augustus 2023, Internationale Week Van De Assistentiehond

Dit jaar heeft Stichting Gebruikers Assistentiehonden het thema ‘Het welzijn van assistentiehonden’. Stichting GA! vindt dat het welzijn van assistentiehonden voorop staat, maar we hebben het niet altijd zelf in de hand.

De processierups en de gevaren voor je (assistentie)hond; welke klachten kunnen ontstaan?

De klachten bij honden worden vooral veroorzaakt door de brandharen. Honden nemen vaak grote aantallen brandharen op. Ze kunnen daarbij de volgende klachten krijgen:

• zwellingen aan tong en lippen
  • ontsteking van het mondslijmvlies
  • ontsteking van de ogen
  • ademhalingsproblemen
  • Als je hond met heel veel brandharen in contact is geweest kan een ernstige en levensbedreigende allergische reactie ontstaan en kan je hond dus zelfs overlijden aan de gevolgen

Symptomen bij hond na aanraking met (delen van) eikenprocessierups

• heftig wrijven met poten over snuit
  • traanogen
  • kwijlen
  • moeite met slikken
  • kokhalzen
  • zwaarder ademen of benauwd worden
  • zwellen van de tong of blaren in de bek
  • braken
  • mogelijk lusteloos en koorts

De schade in de bek kan zo ernstig zijn dat een deel van de tong kan afsterven. Neem bij bovenstaande symptomen altijd contact op met je dierenarts als je het vermoeden hebt dat je hond in aanraking is geweest met de processierups.

Het nieuwe probleem voor assistentiehonden: grasaren, berenklauwen en biodiversiteit.

Er zijn voldoende berichten te vinden over de invloed van hondenpoep op de biodiversiteit, je weet wel, het nieuwe modewoord. Maar welke invloed biodiversiteit heeft voor jouw assistentiehond is nergens te vinden. Laten we een poging wagen:

Ongemaaide bermen zijn een groot gevaar voor (assistentie)honden. Gevaarlijke bermplanten, zoals de grasaar en Berenklauw, kunnen ernstige ontstekingen veroorzaken. We maken ons zorgen! Het hele maaibeleid is op één hoop gegooid en de insecten zijn inmiddels belangrijker dan het welzijn van mens en (assistentie)hond.

Grasaren

Een grasaar wordt ook wel een ‘kruiper’ genoemd. Het zijn scherpe zaden van een grassoort. De grasaren hebben stevige weerhaakjes waardoor ze steeds verder kunnen kruipen maar slechts één richting op, verder de vacht of huid in. Veelvoorkomende plekken zijn in de neus, oren en tussen de tenen van de hond. In het ergste geval overlijden honden eraan. Kijk dus altijd je hond na als je terug bent van een wandeling.

Berenklauw

Honden kunnen ontstekingen van de huid en zelfs wonden krijgen door aanraking met het sap van de berenklauw.

Zelfs een oppervlakkige aanraking is al genoeg om klachten te veroorzaken, en dat geldt voor ieder deel van de plant. Als je hond in aanraking is gekomen met de plant, kun je hem het beste zo snel mogelijk grondig wassen met water en een hondenshampoo, en enkele dagen zonlicht vermijden.

Als je alles wild laat groeien, is het voor veel assistentiehonden lastig om uitgelaten te worden. Zelfs op hondenuit­laat­ge­bie­den staat het hoog. Dat moet je bijhouden. ‘Dit is gewoon onverant­woord’, zeggen ook dierenartsen door heel Nederland, ‘losloopgebieden voor honden moeten veilig zijn, net zoals speeltuinen voor kinderen veilig moeten zijn’ .

Teken de petitie ‘Bescherm honden tegen grasaren’ van Koninklijke Hondenbescherming Nederland. Zij roepen gemeenten op om in ieder geval de grasaren langs looppaden in recreatie- en hondenlosloopgebieden te maaien. En het maaisel ook goed op te ruimen.