6 – 12 Augustus 2023, Internationale Week Van De Assistentiehond

Dit jaar heeft Stichting Gebruikers Assistentiehonden het thema ‘Het welzijn van assistentiehonden’. Stichting GA! vindt dat het welzijn van assistentiehonden voorop staat. Vandaag hebben wij de volgende stellingen:

Alles moet kunnen en mijn assistentiehond moet overal mee naartoe. Stichting GA! heeft een mening over de volgende stellingen:

Een assistentiehond meenemen naar een voetbalwedstrijd in een stadion, een huldiging van je favoriete voetbalclub? NEE!

Wat is verstandig en wat niet? Het antwoord is simpel. Met de huidige mentaliteit in voetbalstadions hebben wij de mening dat je geen assistentiehond meeneemt. Het hoort er tegenwoordig blijkbaar bij dat er zwaar, illegaal, vuurwerk afgestoken moet worden, want dat is ‘sfeerverhogend’ horen wij verslaggevers zeggen. Daarnaast is het niet ongebruikelijk dat er de nodig agressie is en rellen zijn. Dat is natuurlijk geen goede omgeving om je assistentiehond mee naartoe te nemen, dat kan iedereen, nemen wij aan, bedenken. Daarbij komt, dat wanneer er charges uitgevoerd worden door de Mobiele Eenheid, al dan niet te paard of met waterkanonnen, zij op dat moment echt niet kijken naar mensen of zij een assistentiehond bij zich hebben. Al met al is dit natuurlijk een onveilige situatie voor je assistentiehond en waarschijnlijk ook voor jezelf. Natuurlijk zijn er mensen die zeggen dat zij zonder assistentiehond niet hun cluppie kunnen aanmoedigen in het stadion. Soms is het wat het is, en leg je daarbij neer. Niet alles kan in het leven, en dat geldt voor iedereen, ongeacht handicap, beperking of niet.

Ik wil zo graag naar dat concert of (pop)festival en mijn assistentiehond moet mee. NEE!

Iedereen heeft weleens beelden gezien van of is zelf aanwezig geweest bij een concert in een groot stadion of park, of bij een festival als Pinkpop, Lowlands, Zwarte Cross, om er zomaar een paar te noemen. Duizenden hossende mensen, volop alcohol, lang leve de lol mentaliteit… Hartstikke leuk, als je ervan houdt. En als dan ook nog die ene geweldige artiest of band komt wil je dat eigenlijk niet missen.

Probeer je eens in te denken om kruipend op handen en knieën door een hossende mensenmassa te manoeuvreren. Hoe lang zul je dat volhouden? Al die prikkels, platgedrukt worden, een schop, iemand die op je handen springt, geen idee wat er gebeurt, met totale paniek als gevolg en je staat op. Je assistentiehond kan niet opstaan, die staat immers al.

Ja, maar er is een podium voor gehandicapten en mijn hond heeft gehoorbescherming en ik ben echt heel voorzichtig. Misschien wel, maar die mensenmassa is niet voorzichtig en let niet op je hond, speakers die op standje oorlog staan met zware bassen, al die prikkels, dat wil je toch niet voor je assistentiehond? En als het stadion, het park of het festivalterrein door calamiteiten ontruimd moet worden worden de personen als eerste gered, maar de hulpmiddelen niet. Je bent zelf verantwoordelijk voor je assistentiehond.

In het kort: Je bent altijd zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van je assistentiehond, niet de organisatie, niet de mensen om je heen. Denk niet alleen aan jezelf, maar allereerst aan het welzijn van je assistentiehond. Wees een wijze hondenbaas!