6 – 12 Augustus 2023, Internationale Week Van De Assistentiehond

Dit jaar heeft Stichting Gebruikers Assistentiehonden het thema ‘Het welzijn van assistentiehonden’. Stichting GA! vindt dat het welzijn van assistentiehonden voorop staat. Vandaag hebben wij de volgende stellingen:

Misverstand: ‘Mijn pup is al assistentiehond en doet al zoveel taken voor mij’.

Een pup, het woord zegt het al, is het eerste jaar pup en krijgt een basistraining zoals elke huishond dat ook zou moeten krijgen. Pas na 12 tot 14 maanden wordt er eerst een gezondheidstest gedaan en gecontroleerd op heup- en elleboogdysplasie en oogaandoeningen. Na goedkeuring wordt gestart met het trainen tot assistentiehond. En dan nog kan het zomaar zijn dat een hond, om meerdere redenen, niet geschikt is om taken als assistentiehond uit te voeren. Het kan zijn dat de hond de taken niet leuk vindt, de taken niet aankan of er simpelweg ‘geen zin’ in heeft en niet geschikt is om überhaupt assistentiehond te worden.

Dit geldt niet alleen voor honden die via een organisatie (team)training krijgen, maar zeker ook voor de mensen die zelf een hond willen opleiden tot assistentiehond. Een hond kan pas assistentiehond genoemd worden als de gedegen opleiding is afgerond.

Misverstand: Een assistentiehond haalt een mens uit een woede-aanval of inzinking.

Rondom assistentiehonden voor psychische stoornissen zijn allerlei mythes gaande. Zo zijn er filmpjes op internet waarin honden mensen uit hun woede-aanvallen of inzinkingen lijken te halen. Niets is echter minder waar. Veel van deze filmpjes laten  gestreste honden zien die de persoon in kwestie proberen te kalmeren ten bate van zichzelf. Honden houden helemaal niet van gedoe en conflictsituaties en dus zullen ze bijvoorbeeld tegen mensen opspringen, tegen ze aan leunen of aan mouwen trekken omdat ze de situaties doodeng vinden en willen dat het stopt. Dit is dus niet mooi om te zien en geen speciale gave van de hond, maar het is reuze sneu om honden zo te zien. Het is de verantwoordelijkheid van de mens om honden niet in zulke situaties te laten belanden!

Misverstand: Een assistentiehond is een wondermiddel.

De hond wordt meer en meer gezien als hét wondermiddel.

De taken van een assistentiehond moeten niet bestaan uit taken die eigenlijk door mensen of andere hulpmiddelen kunnen worden uitgevoerd.

Sommige dingen horen bij het leven, daarbij hoort ook dat niet altijd alles mogelijk is, dat je soms om moet gaan met verdriet of tegenslag. Een hond kan nooit de hoofdverantwoordelijke worden voor het functioneren van de mens. Een assistentiehond is ook geen therapeut of opvoeder.

Een (assistentie)hond moet voldoende slaap/rust krijgen. Gemiddeld slaapt een volwassen hond zo’n 12 uur per dag. Een assistentiehond kan en mag dan ook niet, zoals sommigen beweren, 24/7 aan het werk zijn.

Een hond kan van grote (aanvullende) betekenis zijn in het leven van kwetsbare mensen, maar de hond zelf is net zo kwetsbaar.