6 – 12 Augustus 2023, Internationale Week Van De Assistentiehond

Dit jaar heeft Stichting Gebruikers Assistentiehonden het thema ‘Het welzijn van assistentiehonden’. Stichting GA! vindt dat het welzijn van assistentiehonden voorop staat. Heel internet staat vol met taken die een assistentiehond allemaal kan doen. Er is maar weinig tot geen informatie te vinden over de dingen die een assistentiehond niet mag of kan doen, maar waarover stichting GA wel regelmatig vragen krijgt. Vandaag bespreken we de volgende voorbeelden:

Mag een assistentiehond een rolstoel trekken?
Nee, een assistentiehond mag geen rolstoel voorttrekken, ook niet een klein stukje, ook niet om even hulp te bieden om een (kleine) helling te overbruggen!

Mag een assistentiehond mij helpen om op te staan?
Nee, een assistentiehond mag niet helpen bij het opstaan van mensen. Hoe kan een hond van gemiddeld 30 kilo een persoon die stukken zwaarder is helpen bij het opstaan zonder dat het welzijn van de hond in het geding komt?

Mag een assistentiehond ingezet worden als loophulp voor balans of evenwicht?
Nee, een assistentiehond mag niet de functie hebben voor het balans van de mens. Er zijn voldoende loophulpmiddelen en daarvoor hoef en mag je geen assistentiehond inzetten.

Gelukkig is er in Nederland wetgeving namelijk Wet Dieren waarin in Artikel 2.1 het volgende vermeld staat:

• Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen.
  • Tot de in het eerste lid verboden gedragingen worden in ieder geval gerekend:  een hond als trekkracht gebruiken met uitzondering van de sledehondensport, voor zover toegelaten.

Door bovenstaande Nederlandse wetgeving is het dus niet toegestaan (assistentie)honden voor bovenstaande taken in te zetten. Stichting GA! zal altijd proberen het welzijn van de hond te waarborgen en zich hiervoor blijven inzetten.