Maandag waren we voor het eerst met een groep blinden, slechtzienden en 16 geleidenhonden van blindengeleidehondenschool Herman Jansen in Artis. De dierentuin heeft een speciale route uitgestippeld voor bezoekers met assistentiehonden.

Het College voor de rechten van de Mens oordeelde vorig jaar dat het ook voor bezoekers met een assistentiehond mogelijk moet zijn om de dierentuin in te kunnen.

Na deze uitspraak heeft Artis het beleid aangepast en heeft Stichting Gebruikers Assistentiehonden met een aantal verzorgers van Artis, 2 mensen met een assistentiehond en Serge Gaus van Gaus Assistentiehondenschool een proefroute gelopen door het dierenpark.

De uitgestippelde route loopt o.a. langs de olifanten, de savanne met zebra’s en giraffen en het aquarium. De plekken waar dieren loslopen, zoals het lemureneiland in het midden van het park, zijn niet toegestaan. Ook de mensapen reageren heftig op de assistentiehonden, deze vallen dan ook buiten de route. Aan de kassa wordt de speciale route met de bezoeker doorgenomen.

Verder houden de medewerkers in de gaten of er niet wordt afgeweken van het parcours. De reacties van de eerste groep waren volgens Artis ‘superpositief’. Door de geuren en geluiden van de dieren hadden ook deze bezoekers het gevoel dat zij midden in de natuur stonden.