6 – 12 Augustus 2023, Internationale Week Van De Assistentiehond
Dit jaar heeft Stichting Gebruikers Assistentiehonden het thema ‘Het welzijn van assistentiehonden’. Stichting GA! vindt dat het welzijn van assistentiehonden voorop staat.

Assistentiehonden op roltrappen of rolbanden, dat geen keuze, dat is gewoon NEE!

Veel hondeneigenaren hebben nooit over het gevaar van roltrappen en rolpaden (zoals op Schiphol) nagedacht. Voor mensen is het vaak een automatisme om op een roltrap of rolband te stappen… én er af. Een hond heeft geen idee dat hij aan het einde van de roltrap zijn pootjes op moet tillen om te voorkomen dat ze vast komen te zitten tussen de roltrapkammen aan het einde van de roltrap.

Ook hier geldt: zoek op internet op ‘honden en roltrappen’ en de meest gruwelijk nieuwsberichten komen voorbij.

De zorgverzekeraars hebben een standaard bruikleenovereenkomst voor geleidehonden opgesteld en we weten dat een aantal organisaties deze één op één hebben overgenomen. Daarin staat de volgende zin:

De verzekerde zal geen gebruik maken van roltrappen, doch altijd gebruik maken van trappen en/of liften; dit mede in verband met een verbod in Europese wetgeving op het laten betreden van roltrappen door (geleide)honden in verband met aansprakelijkheid ter zake, en in verband met het nodeloos in gevaar brengen van de Hond.

We hopen dat iedere organisatie deze regel in het contract hebben opgenomen en voor alle mensen die met een hond voor een roltrap staan: Denk na en neem de trap of de lift in plaats van de roltrap!

Tenzij u uw hond kunt dragen, neemt u de trap of de lift in plaats van de roltrap.

We zouden nog een flink aantal berichten kunnen maken over het welzijn van assistentiehonden; nog lang niet alles is  besproken. In onze podcast en nieuwsbrief zijn dit ook onderwerpen die regelmatig aan de orde komen. Wil je geen bericht missen? Luister dan onze podcastafleveringen of abonneer je op onze maandelijkse nieuwsbrief.

Aanmelden op onze nieuwsbrief kan via deze link:
Onze podcast staat op deze pagina en is via je favoriete podcast-app te beluisteren: