Even een paar dingen die in het afgelopen jaar gepasseerd zijn:

Op 21 oktober 2014 is bij de notaris de acte van oprichting getekend en is Stichting Gebruikers Assistentiehonden officieel begonnen. Daarna is een passend logo ontworpen en de website is opgezet. Al deze dingen waren financieel zeker niet mogelijk geweest zonder onze sponsors. Dat mogen we nooit vergeten! Daarnaast mogen we onze eerste bestuursleden niet overslaan, want die hebben zich enorm ingezet om de website vorm te geven en meer dan dat.

Voordat we officieel begonnen waren, hadden we contact gelegd met staatssecretaris Mansveld over de taxiwet. Het werd ons al snel duidelijk dat dit niet snel rond zou komen. Inmiddels is het laatste nieuws dat het medio 2016 wordt.

We hebben een enquête opgesteld en verstuurd naar alle ziekenhuizen in Nederland. Dit is bedroevend slecht beantwoord, waardoor we meteen weten waar werk aan de winkel is.

De eerste weigering waar we ons echt voor moesten inzetten kwam in maart binnen en is onlangs positief afgerond. Dit ging om een weigering in een theater. Na de nodige telefoongesprekken met de directrice van het theater werd duidelijk dat zij bij haar standpunt bleef om assistentiehonden geen toegang te verlenen. We hebben het anders aangepakt, zijn andere wegen gaan bewandelen. Via de plaatselijke politiek hebben we 3 weken geleden te horen gekregen dat assistentiehonden in het vervolg welkom zijn in het betreffende theater. Dit staat inmiddels ook duidelijk op hun website vermeld. Wij blij, maar belangrijker: de bezoeker blij!

In juni zijn we naar Brussel afgereisd om een hoorzitting bij te wonen en een pleidooi te houden over toegankelijkheid van personen met een assistentiehond in de BeNeLux in het Benelux Parlement. Dit krijgt zeker nog een vervolg en we houden jullie hiervan op de hoogte.

Ook hebben we in een meldpunt opgericht waar je je toegangsweigering met je assistentiehond kunt melden. Deze week hebben we daar nog een aparte facebookgroep aan toegevoegd https://www.facebook.com/groups/457938331079059/ zodat het nog laagdrempeliger is om een melding door te geven. Door één van de meldingen die gedaan is, hebben we het o.a. voor elkaar gekregen dat assistentiehonden welkom zijn in de Oranjezaal in paleis Huis ten Bosch.

Op 7 oktober hebben we een gesprek gehad in de Tweede Kamer met Vera Bergkamp over het VN-Verdrag voor personen met een handicap, de aanpassing in de Algemene Wet Gelijke Behandeling, de toegangsweigeringen van personen met een assistentiehond, maar ook de mensen die de status van assistentiehonden misbruiken.

Dit even in vogelvlucht waar Stichting Gebruikers Assistentiehonden het eerste jaar mee bezig is geweest. Het eerste jaar is voorbij gevlogen en er is nog heel veel te doen. We zijn nog maar net begonnen!