BP 01-06-2015

Vandaag hebben wij, samen met de BADF (Belgian Assistance Dog Federation), deelgenomen aan de hoorzitting voor het recht op toegang van assistentiehonden. Dit vond plaats bij het Benelux Parlement in Paleis der Natie in Brussel. Na een uiterst vriendelijk ontvangst ging het van start.

We hebben ons pleidooi gehouden, waarom het nodig is dat Stichting Gebruikers Assistentiehonden bestaat, de reden van oprichting, enkele voorbeelden van weigeringen uitgebreid omschreven, verschillende soorten weigeringen met verschillende soorten assistentiehonden.

Een stukje over het niet geratificeerde VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap, de beloofde wetsvoorstellen en ook de taxiwet zijn natuurlijk aan bod gekomen.

Natuurlijk werden de nodige vragen gesteld, maar zeker ook de nodige opmerkingen gemaakt door de commissieleden alsook door de voorzitter. Dit alles in positieve zin voor de assistentiehonden en natuurlijk zijn gebruiker. Het is jammer dat er helaas geen commissieleden uit Nederland aanwezig waren. Graag hadden wij de reacties van onze landgenoten gehoord!

Het enige dat wij op dit moment weten is dat er een positieve aanbeveling ligt waarover op 13 juni aanstaande vergaderd gaat worden. Wat hiervan de uitkomst zal zijn laten wij natuurlijk weten zodra ook wij hiervan de uitslag hebben!