Gisteren zijn we bij het Ministerie van VWS geweest voor de bespreking van de bewustwordingscampagne die zich richt op een inclusieve samenleving n.a.v. het geratificeerde VN-verdrag.
Nieuwsgierig, dat waren we. Teleurgesteld, dat zijn we.
Waarom? Omdat Vera Bergkamp en Otwin van Dijk zich vorig jaar hebben ingezet voor een motie waarin het verzoek staat in de campagne aandacht te besteden aan het belang van assistentiehonden. Zo’n beetje alle kamerleden hebben positief op deze motie gestemd.
Na het zien van de bedachte scripts schoten we bijna in de lach. Bijna… De “standaard” blindengeleidehond zou (vertaald) ongeveer een seconde in beeld zijn.
Ik denk niet dat alle moeite die Helma Verhoeven-Jacobs ervoor heeft gedaan om een petitie aan te bieden, alle werk en inspanningen dat zij gedaan heeft, alle inzet die wij, daarna inhakend, als stichting erbij hebben gedaan beloond en afgeschreven kan worden met een één seconde durend fragment in een campagne.
Wij denken ook niet dat dit de insteek van de motie is of was. We beginnen maar weer van voor af aan…. Overigens is de deur nog niet dicht, er wordt nog overlegd hoe het in een beteren vorm gegoten kan worden.
Positieve van het verhaal: Helma het was goed je weer te zien!ministerie-vws-helma-pauline-sidney