Onderstaand het persbericht zoals dat vanavond is uitgegaan naar ruim 100 kranten, tijdschriften, radio- en tv programma’s en meer. In het persbericht hebben we ook telefoonnummers opgenomen, deze zijn hier niet terug te lezen.

Op 2 maart is de website van Stichting Gebruikers Assistentiehonden (www.stichtinggebruikersassistentiehonden.nl) officieel online gegaan! De stichting heeft zich tot doel gesteld de toegankelijkheid voor alle assistentiehonden te vergroten tot uiteindelijk 100 procent. Tevens wil de stichting het algemene beeld van de assistentiehonden in de maatschappij verbeteren en zo een betere herkenning en erkenning van assistentiehonden bereiken.

De oprichters van de stichting, zelf beiden afhankelijk van een blindengeleidehond, hebben geconstateerd dat gebruikers van assistentiehonden in de praktijk nog te vaak tegen problemen aanlopen als het gaat om de toegankelijkheid van bijvoorbeeld restaurants, theaters en diverse instellingen. Ook blijkt in de praktijk de kennis over assistentiehonden niet zo groot te zijn. Om te proberen hier een en ander in te verbeteren, hebben Sidney en Frank de Stichting Gebruikers Assistentiehonden opgericht.

Assistentiehonden zijn alle honden die worden ingezet om de onafhankelijkheid van personen met een handicap of aandoening te vergroten. Naast de welbekende blindengeleidehonden en hulphonden zijn dit ook bijvoorbeeld epilepsiehonden, autismehonden en PTSS-honden.

De stichting wil zorgen voor verbinding tussen de maatschappij, relevante organisaties en de gebruikers van assistentiehonden.

De Stichting Gebruikers Assistentiehonden heeft de ANBI-status en is voor inkomsten afhankelijk van sponsorgelden en giften.