Wat is een Toegangsweigering

Helaas komt het nog veel voor:  de weigering van toegang van een assistentiehondenteam. Dit kan betrekking hebben op de openbare ruimte, (para)medische zorg, dienstverlenende ondernemingen en winkels, horeca gelegenheden, openbaar vervoer, musea en theaters, maar ook sportaccommodaties, scholen en vrijetijdsbesteding.

Een toegangsweigering is het moment waarop het assistentiehondenteam ergens wil binnentreden en te horen krijgt dat de assistentiehond niet, maar de gebruiker wel binnen mag.

In een flink aantal gevallen mag het assistentiehonden team alsnog naar binnen als de gebruiker heeft uitgelegd dat het om een assistentiehond gaat, deze nodig is om binnen te gaan en eventueel  de Wet gelijke behandeling voor mensen met een beperking besproken is. Gebrek aan kennis over zowel assistentiehonden als de genoemde wetgeving zijn vaak de basis van de toegangsweigering.

Ondanks de emotie die er bij een weigering volgt kan de gebruiker, na uitleg, vaak alsnog verder gaan met wat ze van plan waren.
Dit is en blijft echter een toegangsweigering en ook hiervan verzamelt  Stichting GA! de meldingen om zodoende inzicht te krijgen waar de nodige bewustwording bijgebracht kan worden.

Wanneer u dit formulier wilt gebruiken om een toegangsweigering met uw assistentiehond te melden, zullen wij nooit zonder toestemming contact opnemen met de persoon of organisatie die de toegang ontzegd heeft.

Welke assistentiehond heb je?
    BlindengeleidehondADL-hulphondAssistentiehond voor psychische aandoeningMeldhond voor diabetes/epilepsieSignaalhond (auditief beperkten)

Wil je dat Stichting GA! contact opneemt met de toegangsweigeraar?
    janee