Enkele dagen geleden ontvingen wij een vraag om advies. Het gaat om de weigering van een assistentiehond (hulphond) in een theater in Noordwijk. In overleg is afgesproken dat de stichting contact zoekt met de directeur van het theater. Dit is vandaag gedaan en het resultaat is helaas niet echt bevredigend. In verband met mogelijke allergie en angst voor honden bij bezoekers wil men geen honden in de zaal. Er is een optie geboden dat de hond mee mag om naar de plaats te brengen maar daarna zal worden opgevangen buiten de zaal. Ook mag in plaats van de hond een extra persoon ‘gratis’ mee om hulp te bieden. Een derde optie is dat de persoon met hond achter de schermen plaatsneemt en via een soort ‘kijkgaatje’ de voorstelling mag bijwonen.

Helaas is het ons in dat gesprek niet gelukt de directeur op andere gedachten te brengen. Omdat wij van mening zijn dat een assistentiehond mee moet kunnen de zaal in en daar ook moet kunnen blijven hebben we een vervolgactie ingezet.

Er is contact gezocht met een van de politieke partijen die in de gemeenteraad van Noordwijk zitten. Daar hebben we het voorval neergelegd. De gemeenteraad is immers in de meeste gevallen subsidiegever van theaters. Dat lijkt ook in dit geval zo te zijn. Toegezegd is dat een en ander zal worden besproken in de gemeenteraad en dat contact zal worden gezocht met het theater. Naar ons toe zal een terugkoppeling plaatsvinden. Er is gelukkig nog een aantal weken tijd alvorens de voorstelling is.

Graag wilden we dit met jullie delen om zodoende ook wat meer inzicht te geven wat de stichting voor gebruikers van assistentiehonden kan betekenen. In deze casus houden we jullie ook op de hoogte.