Wintertijd is ingegaan en het “vuurwerkfeest” is in veel plaatsen al in volle gang. Het is dus tijd voor de vuurwerkcampagne van Stichting Gebruikers Assistentiehonden. Na vier succesvolle jaren willen we het weer groots aanpakken door samen te werken met partijen die hetzelfde nastreven als wijzelf: er mag geen assistentiehond meer bekogeld worden, gewond raken of, in het ergste geval, afgekeurd worden door vuurwerk!

Het afsteken van vuurwerk zorgt bij de assistentiehond en zijn gebruiker al snel voor angst en stress. Door deze bewustwordingscampagne proberen wij leed en verdriet bij de gebruiker en assistentiehond te voorkomen.

Wij vragen om geen vuurwerk in de omgeving van een assistentiehond en assistentiehondgebruiker af te steken of vuurwerk naar een assistentiehondenteam te gooien. Wacht even met vuurwerk afsteken totdat dit team wat verder weg is. Laat december ook voor assistentiehonden en hun baasjes een feestmaand zijn!

Natuurlijk zijn wij er tegen dat vuurwerk naar welk dier dan ook gegooid wordt, dat ze bang gemaakt worden of erger… Waarom dan toch een vuurwerkposter voor assistentiehonden? Wij willen onder de aandacht brengen dat:

– een assistentiehond een medisch hulpmiddel is voor iemand met een handicap of chronische aandoening;
– een assistentiehond voor alle gebruikers betekent dat ze de vrijheid hebben zich te kunnen bewegen in de samenleving, waarover de meeste vuurwerkafstekers niet hoeven nadenken;
– de assistentiehond ook in december met de gebruiker naar buiten moet;
– een assistentiehond geen robot is, die zo getraind, is om niet te schrikken van keiharde vuurwerkknallen;
– vuurwerk een trauma kan geven en daardoor de hond zijn/haar werk niet meer kan uitvoeren en in het ergste geval afgekeurd moet worden;
– wanneer een assistentiehond afgekeurd wordt door vuurwerk, de gebruiker maanden tot jaren geen hulpmiddel heeft en daardoor niet zelfstandig kan functioneren;
– een afgekeurde assistentiehond een schadepost is van, financieel gezien, zo’n € 25.000,00 naast de grote emotionele schade die dit teweeg brengt.
– wanneer je je aan de wettelijke vuurwerk-afsteektijden houdt er geen enkele assistentiehondenteam jouw pret zal bederven, omdat ze dan niet buiten zijn.

Zoals gezegd willen we de vuurwerkcampagne nóg groter aanpakken om ons doel te bereiken, maar dat kunnen we niet alleen. Wij zijn er trots op dat de volgende bedrijven/organisaties zich hebben aangesloten om onze vuurwerkcampagne te steunen:

Bultersmekke Assistancedogs
Stichting DCN Geleidehonden
Hulphondenschool De CLiCK
Hulphonden voor Autisme
Stichting Kibo Medical Detection Dogs
Kynologisch Instituut vanuit ’t Hart ❤️
Marlia Oosterhof honden & bazen coaching
Personal Service Dogs
Tre Ponti Benelux honden- & kattentuigen

Sta jij achter onze campagne en wil je dit ook uitdragen? Bestel dan (gratis) de vuurwerkposters bij Rianne via vuurwerk@stichtingga.nl en help ons met het verspreiden in je omgeving. Tips waar de poster opgehangen kan worden zijn natuurlijk de dierenwinkels, supermarkten, cafe’s, de bibliotheek, de kantine van de sportclub, fitnessclub, voetbal en vergeet de vuurwerkverkooppunten niet! Ook zij hangen hem graag op.
Wij hebben dit jaar de poster in A3 en A4 formaat. Je mag je voorkeur aangeven in de aanvraag.

Nogmaals het e-mailadres (copy-paste)
vuurwerk@stichtingga.nl

#vuurwerk #assistentiehond #blindengeleidehond #geleidehond #hulphond #ptsshond #jaarwisseling #oudennieuw