Stichting Gebruikers Assistentiehonden wil alle toegansweigeringen in kaart brengen en registreren. Er zijn hierover tot nu toe geen concrete cijfers bekend, net zo min als van het aantal assistentiehonden in Nederland.

Veel mensen durven geen melding te maken, sommige willen er geen melding van maken omdat het geen “big issue” is. Anderen kunnen het heel goed zelf oplossen.

Om enigszins een indruk te krijgen om hoeveel toegangsweigeringen het gaat, vragen wij je om Stichting Gebruikers Assistentiehonden als meldpunt te gebruiken. Als je hulp nodig hebt om ergens binnen te kunnen komen mag je ons inschakelen, maar ook als er al een oplossing gevonden is zouden wij dit toch graag willen weten.

Wat wij met deze meldingen willen bereiken is, dat er ook werkelijk aangegeven kan worden aan instanties en overheden dat het om veel meer toegangsweigeringen gaat dan dat er tot nu toe wordt aangenomen. In een aantal stukken is te lezen dat er een tiental weigeringen in taxi’s, openbare gelegenheden zoals restaurants, ziekenhuizen, theaters en winkels zijn. Wij kunnen dit niet voor waarheid aannemen!

Overigens, als je ons benadert met een vraag, of het nu gaat om informatie of hulp om ergens binnen te kunnen komen, is dit kostenloos!

Wij zijn te bereiken via mail stichting@gebruikersassistentiehonden.nl , maar ook via telefoonnummer  010 – 203 6028. Op onze website is ook een contactformulier toegangsweigering dat ingevuld kan worden.

This Post Has 7 Comments

1. sandy

Gaiazoo in Kerkrade. Geen toegang voor autisme begeleidingshond. Gaven aan dat hulphonden niet welkom zijn vanwege het eventueel overbrengen van ziekten.( honden zijn ingeënt )Ik heb het park niet meer kunnen bezoeken met mijn zoon.

2. Roy Kolmer

Zo juist geweigerd bij de Action en Jumbo in Anna Palowna in Noord Holland.
    Bij de Action netjes opgelost en uiteindelijk geen probleem.

Bij de Jumbo kwam er gelijk een vrouwelijke bedrijfsleidster naar mij toe. Uiteraard had mijn hond zijn dekje om en liet mijn pasje van Hulphond Nederland zien.
    Deed aardig moeilijk en vrat energie.
    Ik heb een erkende ptss opgeleide hulphond .

Ik kwam aan met mijn vrouw bij de brood afdeling en daar kwam de medewerkers achter de balie vandaan.
    Honden waren niet welkom in de winkel omdat het zgn open producten waren etc.
    Mijn hond zat op ruim een meter vd schappen af, en met het Block commando zodat mensen niet achter mij langs kunnen lopen. (Zie ptss hond).
    Uitgelegd dat ik zojuist ook discussie had met de bedrijfsleider. En deze vrouw had liever dat ik gelijk vertrok. Ondanks dat ik de regels had kenbaar gemaakt mbt dat assistentiehonden niet geweigerd mogen worden bij de wet etc.

Kortom weer een mooie vakantiedag naar de kloten omdat ik in 1 winkel 2x een discussie kreeg bij de Jumbo.
    Dit is ieder jaar het zelfde. Volgens mij zijn ze hiet wereldvreemd, maar mag dat niet hardop denken.