Naar aanleiding van de uitspraak van het College voor de rechten van de mens over het toelaten van assistentiehonden in dierenpark Artis zijn medewerkers vol aan het werk gegaan om een beleid te maken hoe zij denken dit in goede banen kunnen leiden. Om het beleid door te nemen en te kunnen ontdekken of zij een goede inschatting hebben gemaakt hoe bepaalde dieren zouden reageren, zijn Sidney Tetelepta, voorzitter van Stichting Gebruikers Assistentiehonden, en Maikel Bader uitgenodigd om een proefroute te lopen. Dit alles in bijzijn van de Artis-juriste, twee verzorgers die jarenlange ervaring hebben en de dieren goed kennen en Serge Gaus van Gaus Geleide- en Hulphondenschool om de assistentiehonden op hun gedrag te kunnen beoordelen.

De dierenverzorgers Artis hebben goed geobserveerd hoe “hun” dieren reageerden, hebben keer op keer uitgelegd welke gevolgen het zou kunnen hebben als er bepaalde reacties ontstaan bij het zien van een assistentiehond, Serge heeft de reacties van de assistentiehonden nauwlettend in de gaten gehouden, er zijn grenzen opgezocht en er is ondervonden dat er zeker reacties bij de dierentuin-dieren, maar ook bij de assistentiehonden plaatsvonden.

Alle bevindingen zijn inmiddels uitgewerkt en besproken binnen Artis en we kunnen het nieuws melden dat assistentiehonden vanaf  vandaag welkom zijn. Artis stelt het overigens zeer op prijs dat assistentiehondgebruikers feedback geven aan de medewerkers van publiekservice. Dan kunnen ze over een aantal maanden evalueren hoe het verloopt en of een en ander zal moeten worden herzien. Wij willen Artis hartelijk danken voor de uitnodiging en getoonde inzet en Serge Gaus voor zijn tijd en deskundigheid. Het was een leerzame en gezellige middag!